Kan alleen gereserveerd worden door Scholen
U moet inloggen om een reservering te kunnen maken.

Plogging – #Justdoshit lesmodule (6-8 weken)

Creatieve en sportieve lesmodule media/ marketing/ journalistiek (Nederlands) rond het thema zwerfafval.
 

Zwerfvuil. Je ziet pas goed hoe gigantisch veel er ligt als je er ècht op gaat letten.  Om dat probleem te tackelen ga jij met je klas/school sportief en creatief aan de slag met zwerfafval.

De PloggingNU #justdoshit lesmodule omvat:

  • 6-8 weken (aan te passen aan rooster) V.). school
  • lessen van elk ±100 min.

Integratie met / vervanging van een van de vakken:

  • Media & Design (marketing/economie)
  • Nederlands (journalistiek)
  • Biologie, Beeldende Vorming en Lichamelijke opvoeding (op aanvraag)

Leerlingen krijgen inhoudelijke kennis van:

  • Hoe, wat en waarom van het zwerfafvalprobleem
  • De oorzaken en gevolgen voor de natuur, de samenleving en de wereld
  • Hoe kunnen we zwerfafval voorkomen?
  • Media en marketing (Creatieve ideeën genereren en creëren voor mediacampagnes)
  • PR, communicatie, journalistiek en onderzoek (o.a. mensen interviewen over zwerfvuil en bijv. een persbericht schrijven/ item in het journaal maken / korte docu)
  • Vaardigheden als onderzoeken, creatief en kritisch denken, interviewen, schrijven, formuleren.

Er kunnen ook koppelingen worden gemaakt en/of accenten worden gelegd op:

  • Fit worden en sporten (Bewegen is gezond)
  • Voeding en gezondheid (Eet- en drinkgewoontes)
  • Sociale vaardigheden (Samenwerken in teams)

Lesopzet (grofweg)

Les 1: Uitleg en bewustwording zwerfafval
Les 2: Buitenactiviteit Plogging (= joggen of wandelen en zwerfafval rapen)
Les 3: Inzichten en discussies delen en collage Zwerfafval maken
Les 4 t/m les 7: In teams aan de slag met een (creatieve) marketing/journalistieke opdracht
Les 8: Presentaties

Marketingopdracht
De marketingopdracht omvat het bedenken en creëren van een creatieve campagne. Vanuit een strategie (doel en doelgroep) bedenken de leerlingen een creatieve boodschap met beeld, een marketingactie en bijbehorend mediakanaal.

Journalistieke opdracht
De journalistieke opdracht omvat het onderzoeken van het zwerfvuilprobleem in de buurt, (met interviews van bewoners) om daar vervolgens een publicatie van te maken. Dit kan een persbericht zijn of een video-iten (korte docu).

Theorie en praktijk
De lessen bestaan deels uit theorie en vanaf les 4 vaker uit professionele coaching van de teams.

Docent
De lessen worden verzorgd door Harold Joëls i.s.m. de vakdocent. Harold stond zelf 7 jaar voor de klas bij de Hogeschool Rotterdam, is nu eigenaar van marketingbureau Storyliner en bedenker van het maatschappelijke initiatief Plogging.nu.

Interesse om je school/klas groen op de kaart te zetten en praktisch aan de slag te gaan?
Bel 06 – 4844 4736 of stuur een mail naar [email protected] voor meer info.

Inschrijven kan vanaf01-09-2020
Inschrijven kan tot30-06-2021

LET OP!

We gaan de wereld een stukje mooier maken én ook naar buiten. Laten we hopen op veel mooi weer 🙂

Datum Vrij
niet van toepassing 100