Een echte kunstenaar komt een les geven in de klas.
Titel : Taalkunst
Doelgroep : groep 4 maximaal 30 leerlingen per les
Organisatie door : Regio Art Rijnmond
Kosten : € 153,- Let op! De factuur wordt na de uitvoering van de activiteit opgestuurd.
Het lezen krijgt steeds meer vorm in groep 4. Het tempo gaat omhoog. De kinderen lezen wat grotere teksten en de verhaaltjes zijn ook wat uitgebreider. Langzaamaan komt ook het begrijpen van de tekst steeds meer aan de orde. Ze merken dat ze op allerlei manieren met taal en woorden bezig kunnen zijn. Maar er is nog een taal. Een taal waar ze ook dagelijks mee te maken hebben. Namelijk beeldtaal. Wat voor tekeningetjes gebruiken we om iets uit te leggen? Welke tekeningen kennen ze om er een grapje mee te maken? Misschien kunnen ze al best goed een rebus oplossen? Door middel van plaatjes kunnen we ook met elkaar praten. Kijk maar eens naar de verkeersborden in je straat of zie je symbolen in een reclame? Onze eerste ‘handschriften’ waren plaatjes, denk aan de grotschilderingen of hiërogliefen. Kunst en taal liggen niet zo ver uit elkaar als je misschien zou denken. Wat gebeurt er als je een tekst in beeld wilt omzetten? Een hele uitdagingen om zo te communiceren met elkaar. In de volgende reeks lessen ontdekken we verschillende aspecten van taalkunst. Maak je eigen handschrift of verzin jij misschien je eigen taal?
Als u kiest voor dit thema, maakt u een keuze uit de onderstaande lessen
Insect Pim
Diverse lijnen met verschillende materialen en structuren.
Materiaal: Oost Indische inkt en ecoline
Docent: Mirian Zimmerman ([email protected])
Geen woorden maar daden
De ‘werkelijkheid’ loslaten, naar binnen kijken, fantasie, droom. We werken met teksten zonder beeld en maken hier door onze eigen beleving een beeld bij.
Materiaal: kalkkrijt, zwart karton (papier)
Dit jaar als kant en klare online les. In 2023 ook als fysieke les aangeboden.
Docent: Marjon Hoogendijk ([email protected])
Symbolentaal
We leren dat er naast gesproken of geschreven taal ook beeldtaal/plaatjestaal bestaat.
Materiaal: papier, verf, kwasten, stift, voorbeeld sjablonen
Docent: Sasha Zuidam ([email protected])
In mijn grot
We luisteren naar een verhaal waarin verteld wordt hoe grotbewoners met elkaar communiceerden en gaan zelf ook met elkaar praten d.m.v. een handafdruk.
Materiaal: schoolverf en witte oliepastel op zwart papier
Docent: Angeline Rosendaal ([email protected])
De taal van kleur
We kijken naar verschillende stijlen foto’s en praten over wat kleur doet met een foto. Hoe kan kleur de beeldtaal veranderen? We ontwikkelen fantasierijke nieuwe foto’s.
Materiaal: collage met foto’s, papier en potlood
Docent: Esther van Duffelen ([email protected])
Polderpoëzie
De leerlingen ervaren de magie van kleuren en tekst en hoe deze elkaar kunnen versterken.
Materiaal: papier, verf, schaar, wol, lijm
Docent: Petra Giorgi ([email protected])